Strony internetowe 9 minut czytania

Jak stworzyć kopię zapasową z BackWPup

Andrzej Kozdęba

Prowadzisz stronę internetową, którą regularnie aktualizujesz? Zadbaj o to, by w razie awarii nie stracić wszystkich cennych danych i strony www w ogóle. Kopię zapasową strony zrobisz za darmo z BackWPup. Sprawdź, w jaki sposób.

Dzięki posiadaniu kopii zapasowej strony bez problemu odzyskasz wszystkie dane, artykuły i zdjęcia. Jeśli prowadzisz duży, często aktualizowany serwis, np. bloga lub portal informacyjny musisz zadbać o regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa. Dlaczego?

W przypadku awarii serwera masz pewność, że zawsze posiadasz aktualne dane – wszystkie artykuły stworzone przez ciebie i Twój zespół oraz wszystkie komentarze zamieszczone przez użytkowników. Dlatego w przypadku dużych serwisów kopie zapasowe wykonuje się co tydzień, codziennie lub nawet co kilka godzin.

Firmy hostingowe również tworzą swoje kopie zapasowe stron www, ale:

Dlatego dobrze mieć pod ręką swoją paczkę z backupem.

Jeśli prowadzisz małą stronę Twojej firmy możesz wykonać kopie zapasowe Twojej strony korzystając z All in One WP Migration lub Duplicatora. Są to wtyczki, które służą do przenoszenia stron www pomiędzy serwerami, ale równie dobrze spisują się jako wykonawcy kopii zapasowych.

Jeśli jednak prowadzisz regularnie aktualizowanego bloga, gorąco polecamy wtyczkę BackWPup, która posiada dużo opcji konfiguracji i wykonuje kopie zapasowe automatycznie, wg ustalonego harmonogramu.

Dlaczego backup strony www jest ważny? – Przeczytaj

Jak zrobić backup z All in One WP Migration? – Przeczytaj

Jak stworzyć kopię zapasową strony www z BackWPup? – Spis Treści

  1. Instalacja
  2. Ogólne informacje dotyczące kart i strona główna, czyli Dashbord
  3. Jak zrobić kopię zapasową czyli Jobs i Add new job
  4. Lista kopii zapasowych czyli Logs i Backups
  5. Ustawienia czyli Settings

Ważna uwaga: pamiętaj, że automatycznie tworzone przez BackWPup kopie zapasowe są zapisywane na Twoim serwerze.

Co to oznacza? Zajmują miejsce.

Dlatego pamiętaj, żeby regularnie usuwać stare kopie zapasowe. W innym wypadku na serwerze zabraknie miejsca, a przez to nowe kopie zapasowe będą niemożliwe do utworzenia.


Instalacja

Pobierz wtyczkę i zainstaluj ją.

Metoda 1: Wtyczkę możesz albo pobrać ze strony TUTAJ, a następnie wgrać na serwer wybierając z menu po lewej stronie: Wtyczki -> Dodaj nową, a następnie  kliknąć: Wyślij wtyczkę na serwer -> Wybierz plik -> Zainstaluj teraz.

Metoda 2: Wtyczkę możesz zainstalować bezpośrednio przez WordPressa wybierając z menu po lewej stronie: Wtyczki -> Dodaj nową, a następnie w oknie wyszukiwania wpisać nazwę wtyczki BackWPup. Po chwili wyszukiwarka pokaże Ci najtrafniejsze wyniki. Plugin, który instalujesz posiada zieloną ikonę i pojawia się na pierwszym miejscu listy. Kliknij Zainstaluj teraz, a następnie Włącz wtyczkę.


Ogólne informacje dotyczące kart i strona główna, czyli Dashbord

BackWPup jest podzielona na 7 kart:

Jobs, gdzie możesz zobaczyć wszystkie przygotowane przez Ciebie działania na kopiach zapasowych

Add new job, gdzie planujesz kiedy i w jaki sposób mają być wykonywane kopie zapasowe

Logs, gdzie znajdziesz krótkie podsumowanie procesów tworzenia kopii i znajdziesz informacje o ewentualnych błędach

Backups, gdzie znajdziesz wszystkie wykonane kopie zapasowe

Settings, czyli ustawienia oraz About, czyli informacje o wtyczce

Na stronie głównej (Dashboard) znajdziesz kilka przydatnych linków, które pozwolą Ci zapoznać się z wtyczką. Jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji, tam możesz je znaleźć w języku angielskim. Na ekranie startowym znajduje się również niebieski przycisk, dzięki któremu w dosłownie kilka sekund pobierzesz na dysk kopię zapasową Twojej bazy danych.

Niżej znajdują się aktualności z życia wtyczki i prezentacje z instrukcjami, jak zrobić kopię zapasową przy użyciu BackWPup (po angielsku).


Jak zrobić kopię zapasową, czyli Jobs i Add new Job

Przejdźmy do dwóch najważniejszych zakładek. Jeśli dopiero zainstalowałeś wtyczkę BackWPup, karta Jobs będzie u Ciebie pusta. Znajdziesz tam listę wszystkich zadań związanych z tworzeniem kopii zapasowych, które wcześniej przygotowałeś.

Możesz zapytać: Jakich zadań? To kopie można wykonywać w różny sposób?

Odpowiedź brzmi: tak. BackWPup to rozbudowany plugin, w którym nie tylko przygotujesz kopię zapasową całego serwisu, ale np. stworzysz też kopię zapasową jedynie bazy danych lub sprawdzisz rekordy tabeli baz danych.

Skupmy się jednak na najważniejszym, czyli kopiach zapasowych strony www lub bloga.

Aby dodać nowe zadanie, czyli zlecić wtyczce wykonywanie automatycznych kopii zapasowych należy wybrać zakładkę Add new job. Jest ona złożona z 5 kart.

KROK 1. General

W pierwszej karcie musisz ustawić podstawowe parametry nowego zadania: jego nazwę oraz zakres. Do wyboru masz:

Następnie należy ustalić nazwę kopii (warto zmienić tylko pierwszy człon i pozostawić wszystko, to co po % – to tutaj zakodowana jest data stworzenia backupu. Pamiętaj o tym, by nie używać polskich znaków do nazwania kopii bazy danych.

Przykładowa nazwa: nazwa_kopii_%Y-%m-%d_%H-%i-%s – dzięki temu zachowujesz informację, kiedy stworzono kopię.

Następnie wybierz format zapisu i miejsce, do którego ma być przesyłana kopia zapasowa.


BackWPup jest genialnym narzędziem, gdyż umożliwia eksport bazy danych m.in. do DropBoxa. Dlaczego jest to genialne rozwiązanie? 

Dropbox jest darmowym narzędziem

Przechowujesz dodatkową kopię zapasową na zewnętrznym serwerze, więc nawet jeśli Twój serwer i firmę hostingową szlag trafi, to jesteś w stanie szybko odzyskać swój serwis i przenieść stronę gdzieś indziej.

Dlatego gorąco polecam założyć konto na Dropbox i skonfigurować BackWPup w ten sposób, by wysyłał pliki właśnie tam.

Dlaczego nie wysyłać plików na pocztę?

Bo jeśli Twoja poczta ma ograniczenie przyjmowania załączników (a na 99% ma), to załączniki nie zostaną przepuszczone.

Pamiętaj, by co jakiś czas sprawdzać konto na Dropbox (a najlepiej ustawić powiadomienie e-mail o kończącym się miejscu na dysku).


Na koniec wpisz swój adres e-mail, by otrzymywać powiadomienia o wykonanych kopiach zapasowych lub ewentualnych błędach związanych np. z wykorzystaniem miejsca na serwerze.

KROK 2. Schedule

W kolejnej karcie wybierasz kiedy i jak często powinny być wykonywane kopie zapasowe.

Następnie przechodzimy do ustalania częstotliwości wykonywania kopii zapasowych. W zupełności wystarczy nam do tego narzędzie podstawowe (basic).

Masz do wyboru następujące opcje:

Polecam ustawienie godzin nocnych, gdyż wtedy z najmniejszym prawdopodobieństwem będziesz wprowadzać zmiany na stronie.

Kolejne karty są powiązane z Twoimi wyborami dotyczącymi zakresu wykonywanej kopii zapasowej.: im więcej czynności zostało zaznaczonych, tym więcej kart pojawi się u góry.

KROK 3. DB Backup

W tej karcie wybierasz, które tabele bazy danych powinny zostać skopiowane. Nad listą znajdują się trzy opcje, które pozwolą Ci:

Jeśli nie wiesz, co wybrać, wybierz all.

Poniżej możesz wpisać nazwę kopii zapasowej – polecam zostawić domyślne ustawienia oraz rodzaj kompresji. Ponieważ baza danych zostanie dołączona do archiwum z kopią zapasową, nie ma potrzeby jej kompresować. Zaznacz none.

KROK 4. Files

Karta, w której wybierzesz, które foldery mają zostać zapisane w kopii zapasowej. BackWPup pozwala wybrać nadrzędne katalogi i następnie wykluczyć z nich te katalogi, które nie muszą być zapisywane w kopii zapasowej (nie musisz zapisywać folderu catche i upgrade. Jeśli chodzi o pozostałe foldery – im mniej znasz swojego WordPressa, tym mniej rzeczy wykluczaj).

Pod listami folderów znajduje się miejsce, w którym możesz zamieszczać linki do folderów, które samodzielnie stworzyłeś na serwerze i nie znajdują się na żadnym z drzewek.

Kolejna sekcja to sekcja wykluczeń, w której możesz wyrzucić elementy, których nie chcesz kopiować.

KROK 5. XML export

WordPress posiada wbudowany mechanizm, dzięki któremu w szybki sposób możesz zaimportować przygotowany wcześniej plik z wpisami, elementami portfolio, opiniami klientów, itp. Jeśli instalowałeś kiedyś motyw WordPress być może zetknąłeś się z tym narzędziem. Jeśli robisz kopię całej bazy danych, nie musisz już wybierać opcji XML export. Wszystkie dane możesz odzyskać z kopii zapasowej bazy danych.

KROK 6. Plugins

Określ nazwę pliki tekstowego (notatnika), w którym pojawi się lista zainstalowanych wtyczek.

Nie musisz ustawiać kompresji (zostaw: none)

 KROK 7. DB Check

Podczas tworzenia kopii zapasowej BackWPup sprawdzi bazy danych. Jeśli zaznaczysz pierwszą opcję, odbędzie się jedynie sprawdzenie tabel. Jeśli zaznaczysz obie opcje, plugin nie tylko sprawdzi, ale również spróbuje naprawić uszkodzone tabele.

KROK 8. To: Dropbox

Ostatnia zakładka pozwala Ci powiązać WordPressa z kontem na Dropbox. Plugin poprosi Cię albo o stworzenie konta albo o powiązanie strony wwww z Dropboxem. Jeśli posiadasz już konto Dropbox i jesteś do niego zalogowany wystarczy kliknąć Get Dropbox App auth code przy App Access to Dropbox, a następnie zezwolić na dostęp.

To koniec procesu tworzenia zadania. Pamiętaj, żeby zapisać wszystkie zmiany.


Lista kopii zapasowych czyli Logs i Backups

W tych zakładkach znajdziesz:


Ustawienia czyli Settings

W tej zakładce znajdziemy kilka przydatnych funkcji podzielonych na karty.

W zakładce General warto zaznaczyć opcję: Protect folders.

W zakładce Jobs możesz powiększyć liczbę w Maximum number of retries for job steps. Dzięki temu, w przypadku niepowodzenia procesu skrypt spróbuje powtórzyć nieudany krok kilka razy. Jeśli masz ustawioną mniejszą wartość, powiększ ją do optymalnych 3 prób.

Maximum script execution time – niektóre serwery mają narzucony limit czasu dla pojedynczego procesu PHP. Ustawienie tej wartości (np. na 30 sekund) spowoduje, że skrypt zostanie wcześniej zresetowany, dzięki czemu proces nie zakończy się przedwcześnie.


Korzystając z porad, które znajdziesz w tym wpisie bez problemu samodzielnie wykonasz kopię zapasową Twoje strony internetowej. Warto przeznaczyć kilka minut na konfigurację wtyczki. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że jesteś w pełni chroniony przed zagrożeniami i atakami.

kliknij w grafikę i zapisz się na newsletter

8 komentarze

Dodaj komentarz
Artur Nowak pisze:

Świetny poradnik- będę musiał to zrobić, bo mam już sporo danych na stronie. 🙂

Porządny kawałek wiedzy! Na pewno pomoże wielu osobom, które prowadzą strony własnych biznesów.

Kamil pisze:

Fajny artykuł, korzystałem z tej apki, ale ostatecznie wybrałem updraft plus bo pozwalał eksportować dane na dysk google. Podczas przebudowy strony korzystałem z obydwu programów dla zabezpieczenia 😉

D. pisze:

Czy taki backup zapisuje także customowe style css (wrzucone poprzez personalizację) oraz ustawienia szablonu? Mój szablon to około 20 różnych ustawień. Czy customowe widgety stworzone poprzez wtyczkę będą też zapisane?

Tak. W backupie masz zapisaną „całą stronę” – wpisy, komentarze, style css. Jesteś w stanie przywrócić wszystko, co zostało zrobione na stronie do momentu utworzenia kopii zapasowej.

Piotr pisze:

Bardzo szczegółowy wpis. Korzystam z BackWPup i jestem zadowolony.

Blanka pisze:

Ostatnio dostaję powiadomienia o braku miejsca na nowe backup’y, ale nie bardzo widzę, skąd mam usunąć poprzednie wersje. W artykule jest zdanie „automatyczne kopie będą zapisywane na Twoim serwerze”. Czyli gdzie to jest dokładnie? Na liście Backup’ow w Dashboardzie wtyczki widze tylko ostatni back’up, wcześniejszych nie – nie bardzo mam tu co usuwać. Dropbox też przechowuje mi tylko ostatnią wersję ( usunęłam ją, żeby zrobić miejsce, ale to nadal nie pomaga). Firma hostingowa robi kopie zapasowe, ale to nie o te tu chodzi. Gdzie dokładnie znajdują się poprzednie back’upy?

Kopie zapasowe są zapisywane w folderze na serwerze (na serwer logujesz się przez np. Total Commandera lub Filezillę).