Blogi 12 minut czytania

Masz własną firmę? Zobacz, dlaczego powinieneś prowadzić blog i jak należy to robić

Michał Maj

Z wszystkich dziedzin „internetów” chyba właśnie blogowanie poznałem najlepiej. Publikuję w internecie dosłownie od kilkunastu lat, a mój blog, który regularnie prowadzę, ma już dekadę. Przez ten czas blogosfera bardzo się zmieniła. Kiedyś blogi były postrzegane jako pamiętniki nastolatków – dziś często są to strony o ogromnych zasięgach, których nie powstydziłyby się duże portale internetowe.

Na blogowaniu zjadłem zęby. Nie tylko regularnie publikuję posty, ale także współpracuję z markami, doradzam czy koordynuję akcje marketingowe w blogosferze. Poznałem ten świat z wielu perspektyw. Jest to też moje hobby, dlatego postanowiłem przygotować serię wpisów na temat blogowania, w których postaram się podzielić z Wami moim doświadczeniem. W najbliższym czasie na stronie pojawi się więc kilka tekstów na ten temat. Myślę, że zawarte w nich informacje będą przydatne dla tych, którym gdzieś w głowie kołacze się myśl o rozpoczęciu przygody z blogowaniem.

Założenie zyciejestpiekne.eu było jedną z lepszych decyzji w moim życiu. Mimo że poruszam na nim tematy związane z moją pasją, jaką są podróże, to i tak pozwala mi on rozwijać firmę. Przez bloga zdobywam bowiem nowe zlecenia i poznaję ludzi. Blog był niemal trampoliną do ciekawych i lepszych projektów. To także mój poligon doświadczalny: rozwiązania, które proponuję klientom Brave New, bardzo często wcześniej testuję u siebie.

W tym wpisie postaram się przekonać Cię, że prowadzenie bloga (prywatnego lub firmowego) to świetny sposób na promocję i pozyskiwanie klientów. Ważna informacja: Sporo przykładów opartych jest o blogosferę podróżniczą, bo w niej mam największe doświadczenie. Myślę jednak, że porady można bez problemu przerzucić na inne kategorie tematyczne.

Dlaczego warto prowadzić blog?

Prowadzenie blogów

No dobrze, a jakie wady mają blogi?

Po pierwsze – jest to inwestycja długoterminowa. Rzadko się zdarza, żeby blog „wypalił” od razu. Trzeba w niego włożyć sporo pracy, a efekty widoczne są po dłuższym czasie. W moim przypadku rezultaty przyszły dopiero po latach. Jeżeli więc nie masz szczerej pasji do tematyki, którą poruszasz, i lekkiego pióra, to może być Ci trudno wytrwać. Mówi się, że większość blogów pada po pierwszym, powitalnym wpisie autora. Coś w tym jest.

Po drugie –  w blogosferze panuje bardzo duża konkurencja. Żeby się przebić, musisz mieć do przekazania coś naprawdę unikalnego i wartościowego.

Po trzecie – YouTube. Wolimy oglądać niż czytać, bo wymaga to od nas mniejszego wysiłku. Z tego względu blogi zazwyczaj przegrywają z filmami na YouTubie. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby te formy łączyć, i wielu twórców tak właśnie robi.

Jak prowadzić bloga? Co należy przemyśleć, ruszając z własnym blogiem?

1.    Jaki będzie Twój unikalny wyróżnik

W sieci jest bardzo dużo blogów. Żeby w jakikolwiek sposób się wybić, koniecznie musisz się czymś wyróżniać. Za najlepsze blogi uchodzą te, które dają nam coś, czego nie znajdziemy nigdzie indziej. Blog może wyróżniać się tematyką i poruszanymi zagadnieniami, stylem pisania, formą prezentacji treści itp. Przeróbmy to na kilku przykładach:

Prowadzenie bloga

2.    Jaki obraz siebie chcesz przedstawić

Myślę, że najważniejszą sprawą w blogowaniu jest… autor. Ludzie czytają dane treści, bo po prostu lubią osobę, która je tworzy. Gdy wpadnę na jakąś przypadkową stronę i przeczytam jeden artykuł, od razu wchodzę w zakładkę „o autorze”. Chcę choć trochę poznać osobę po drugiej stronie. Jak wygląda? Czym się interesuje? Gdzie mieszka?

Zastanów się więc, jak chcesz pokazać siebie. Czy będziesz prowadził blog biznesowy i chcesz uchodzić za profesjonalistę w swojej branży, czy może raczej postawisz na luźną formę i wytarty T-shirt? I nie chodzi tu oczywiście konkretnie o ubiór, ale o całościowe podejście. Ważne, żebyś sam czuł się z tym dobrze. Uważam, że im bardziej jest to spójne z Tobą, tym będzie łatwiej.

Z blogami jest jak z knajpami. Przejdź się po krakowskim Kazimierzu – znajdziesz tam zarówno ekskluzywne restauracje z białymi obrusami, jak i bary typu „piwo i bania za 4zł”. Nie brakuje słodkich, hipsterskich miejsc, w których kawa podawana jest z mlekiem sojowym, jak i artystycznych spelun z duszą, gdzie barman jest z wszystkimi na ty, bo wszyscy klienci to stali bywalcy. W zależności od tego, do którego lokalu wejdziesz, poczujesz się inaczej. Wpłynie na to wystrój wnętrza, obsługa, muzyka…

Jaką knajpą będzie Twój blog i jak sprawisz, żeby przypadkowy odwiedzający poczuł klimat?

[color-box color=”mycustomcolor”]

Gdzie tkwi sekret sukcesu bloga kolemsietoczy.pl?

Myślę, że kluczowe było tutaj zestawienie trzech rzeczy – dużych nakładów pracy, chęci rozwijania się i uczenia nowych rzeczy, a także pasji do tego co się robi. Dużej ilości pracy, bo w ciągu 7 lat powstało ponad 500 publikacji. Uczenia się pisania, fotografii, obróbki i montażu filmów w każdej wolnej chwili, a także zgłębianie wiedzy w wielu innych dziedzinach pośrednich jak pozycjonowanie, ogarnianie strony pod kątem technicznym czy chociażby marketing. Wszystko to od zawsze sprawiało mi i nadal sprawia wielką przyjemność i satysfakcję, do niczego nie musiałem się zmuszać. I to jest chyba właśnie ten klucz do sukcesu, jakkolwiek go rozumiemy. Robić coś wytrwale, długo i dla przyjemności. Czysta pasja, bez kalkulowania zysków i strat jest tutaj jednak zdecydowanie najważniejszą składową. Bez niej najpewniej zabrakłoby mi cierpliwości, szybko znudziłbym się tym wszystkim i dawno straciłbym zapał do blogowania

Karol Werner, KolemSietoczy.pl[/color-box]

3.    O czym będziesz pisać

Przemyśl tematy, które będziesz poruszał. Dobierz je odpowiednio do wyróżnika bloga i Twojego charakteru. Założymy, że chcesz prowadzić blog podróżniczy. Jakie masz możliwości?

Teraz już to czujesz? Niby podróże to błahy temat, a można go ugryźć na tak wiele sposobów.

[color-box color=”mycustomcolor”]PRO TIP: Załóż sobie notes, w którym będziesz zapisywać pomysły na teksty. Serio! Być może teraz wydaje Ci się to absurdalne, ale za jakiś czas wypalisz się z tematami. Niech notes stanowi Twój bank pomysłów na wpisy – a te potrafią przychodzić do głowy w różnych dziwnych miejscach i sytuacjach. Szybkie zapisanie „złotej myśli” choćby w telefonie pozwoli Ci ją zachować i wykorzystać w przyszłości.
[/color-box]

4.    Jak będziesz pisać

Pisz dobrze. To jest temat na osobny wpis (który być może kiedyś powstanie). Mam tu na myśli zarówno lekkość pisania, jak i formę przedstawianych treści.

Jak prowadzić blog?

5.    Jak wykorzystasz media społecznościowe

Sposób korzystania z internetu zmienił się na przestrzeni lat i teraz więcej czasu spędzamy w mediach społecznościowych niż na stronach WWW. Trudno osiągnąć sukces bez używania ich (w sumie to chyba nie znam takiego przykładu). Podepnij więc media społecznościowe do swojego wozu i niech pociągną Cię dalej! O czym warto pamiętać?

[color-box color=”mycustomcolor”]

Chcesz, żeby czytelnicy chętnie zapisywali się na Twój newsletter? Daj im coś za to. Stwórz jakąś treść „premium”, która zainteresuje Twoich odbiorców. Może to być jakiś raport, e-book, audiobook lub film. Coś, co będzie naprawdę wartościowe i solidnie przygotowane, a przy tym miało na tyle szeroki zakres tematyczny, że zainteresuje dużą grupę ludzi. Jak robią to inni?

Co ty możesz dać swoim czytelnikom? 

Myślę, że te podstawowe informacje już mocno pomogą w rozwoju bloga. Najważniejszą rzeczą jest to, żebyś po prostu zaczął działać. Zamiast czytać i szukać porad – po prostu bloguj. Wszystkie informacje najlepiej sprawdzać od razu w praktyce.

A jeśli nie masz jeszcze bloga i chciałbyś go założyć, skontaktuj się z nami.

12 komentarze

Dodaj komentarz
Patrycja Czubak pisze:

Bardzo wartościowy wpis z wieloma wskazówkami, które mogą pomóc potencjalnym przyszłym bloggerom. Dobra robota 🙂

Emilia pisze:

Mega kompetentny wpis. Super fachowa robota!
Ważne jest to, co napisałeś o ZDROWYM POZYCJONOWANIU. Świetnie to ująłeś. Ja np. sztucznie nigdy się nie pozycjonowałam. Swój biznes założyłam tylko i wyłącznie dlatego, że moje wpisy przez kilka lat tak dobrze się samodzielnie wypozycjonowały, że nagle zaczęli do mnie walić oknami i drzwiami klienci. Super sprawa.

Michał Maj pisze:

Dokładnie Emilia 😉 Ja nigdy nie robiłem żadnych działań typowo SEO, a efekty mam super. Mam np. wpis „ciekawe miejsca w Krakowie”, na który wchodzi mi co miesiąc prawie 20 tys. osób :O Nie planowałem, że tak dobrze pójdzie.

blogierka pisze:

Swietny tekst i każdy przedsiębiorca powinien go przeczytać imo!

Ewelina pisze:

To prawda, blog dla firmy jest coraz bardziej potrzebny, bo nie tylko pomaga w zdobywaniu klientów, ale też edukuje, pomaga nawiązać kontakt z klientem (byłym, teraźniejszym, przyszłym) czy po prostu realizuje nasze pasje na innym obszarze. Dzięki za artykuł do porannej kawusi!

Michał Maj pisze:

Ciesze się, że artykuł się spodobał 🙂 Miłej kawy!

Bardzo mi się podoba Twój wpis i podpisuję się pod nim wszystkimi kończynami.
Najbardziej ujęło mnie to zdanie: „Jeżeli dzielisz się wiedzą ekspercką, która będzie przydatna dla innych, to prędzej czy później dobro do Ciebie wróci” Dokładnie tak jest- sama na sobie to odczułam! 🙂 Karma wraca… 😉

Agnieszka pisze:

Bardzo fajne wskazówki 🙂 blogowanie ma wiele zalet, ja naprawdę się cieszę, że założyłam bloga. Jego prowadzenie z sukcesem wiąże się z kreatywnością i oryginalnością i to jest super wyzwanie 🙂

Michał Maj pisze:

Mi blogowanie też pomogło z wyrabianiem nawyków regularnego pisania, właśnie kreatywnością, szybciej realizuje projekty i swoje pomysły itp. pomogło w ulepszeniu samego siebie 😉

Ania pisze:

Obecnie ogólne zaistnienie w internecie jest o wiele trudniejsze, niż kiedyś. Wiem, bo sama próbuję rozkręcić markę i walczyć z frustracją związaną z tym, że zasięg słabiutki, ten na blogu też. Dzięki za ten wpis, motywację i cenne wskazówki.

Dużo wartościowych blogów godnych polecenia w jednym miejscu – to się bardzo ceni! Najlepsze perłki zamętów internetowych w jednym miejscu. Dorzucę jeszcze, że ważna jest branża i sposób w jaki się po niej poruszamy – specjaliście odnajdą się na blogu tworzonym przez lekarza dentystę, a z kolei „przeciętni smiertelnicy” bardziej entuzjastycznie przyjmą blog np. żony dentysty i małżeńskich anegdotek. Ale warto czytać wszystko, co tylko nas zaciekawi!

Znakomite wskazówki i bardzo przydatne. Blog znakomity i bardzo miło się go czyta.